2016/06/23

Wattpad'deki Türk Yazar Kesim Üzerine

Herkese iyi akşamlar.
Bu akşam birazcık bu konuyla ilgili gevezelik etmek istiyorum.

Gençliğimizin büyük bir kısmı, özellikle de bayan kesim, izledikleri filmlerin, okudukları kitapların, oynadıkları oyunların umduğu gibi sona ermemesiyle hücum edip alternatif senaryolarını yahut gizli fantazilerini kelimelere döktüğü bir websitesi diyebiliriz Wattpad'e. Aslında bu sitenin asıl amacının yetenekli genç kalemlerin internet üzerinde paylaştığı eserleriyle tanınıp yazarlığın yaldızlı kapılarını açmalarına yardımcı olmak olması gerek. Fakat gördüğüm sonuçlara akıl erdiremiyorum. Bu işte bir iş olsa gerek. Diğer dillerde eserler veren Wattpad yazarlarının durumunun nasıl olduğunu bilmiyorum ve Türk yazarlar için bir genelleme de yapmayacağım. Yalnızca gördüklerimi aktaracağım.

Bahsettiğim Wattpad yazarlarını temsil
etmesi adına ilk hikayemin ana karakteri
Mizuki'yi sizlere model sundum
efenim.


Birkaç aydır Wattpad bünyesinde kendi kendine hikayeler yazıp takılan biri olarak etrafımda değer vererek, zaman ayırarak hikayelerimi okuyan belirli kişiler olduğunu fark ettim. Genel bağlamda hikayelerimin bildirim ve mesaj bölümlerini işgal eden kullanıcılar ve denk geldiğim popüler yazarlar aşağıdaki gibidir:

1. "Beğenir Misin Teşekkürler"ciler
Bu yazarlar genelde bir tane hikaye yazmışlardır ve bu hikayeyi yazalı üzerinden bir iki hafta ya geçmiştir ya geçmemiştir. Kimse tarafından okunmayınca rastgele birilerini bulurlar ve mesaj kutularına "Hikayeni okudum çok güzeldi sen de benimkini okuyup beğenir misin :) Teşekkürler" gibi yazılar bırakırlar. Aslında mesajlarındaki gizli anlam "Hikayemi beğen ki daha çok ön plana çıksın."dır. Ancak bu mesajların yazarlarının yazdıklarına ne kadar bakarsanız bakın okunacak bir şey göremezsiniz. Amaç yazdıklarının okunması değil ego tatminidir.

2.  Beğeni Teröristleri
Bu yazarlar yukarıdaki eylemi mesajla değil karşı yazarın yazdığı bölümleri art arda beğenerek gerçekleştirirler. Sizin yazdığınız hikayeyle alakaları yoktur ancak yine de beğenerek ilgi gösteriyormuş gibi görünürler ve aynı ilgi alakayı da sizden görmek isterler çünkü tek amaçları beğeni sayısını artırıp eserlerinin sıralamasını yükseltmektir. Böylece harika yetenekli ve popüler bir yazar olabileceklerdir.

3. Çekingen İlgi Arayıcıları 
Bu yazarların da yukarıdaki ilk iki maddede belirttiğim gibi bir iki okunmamış beğenilmemiş hikayesi vardır ve bu yazılarının şanını artırmak adına hedeflenen yazara bir takip-bir beğeni şeklinde dikkat çekme hamlesinde bulunur. İşe yarıyor mu orası tartışılır.

4. Çılgın Fanfiction Yazarları
Bu yazarların hakkını vermek lazım, yazılarının illa okuyucuları vardır ve yazarla okuyucu arasında kesinlikle bir alış veriş vardır. Bir hikaye başlatırlar ve okuyucunun favori çiftlerine göre hunharca fanfictionlar yazarlar. Bu fan kurguları okuyucunun isteğine göre cinsel ögeler, okuyucunun aklını bükecek üzücü olaylar ve sairesi barındırabilir. Karşılıklı bir aldım-verdim olayı olduğundan bu yazarlar da oldukça popülerdir fakat yaldızlı kapılara dokunabileceklerinden şüpheliyim.

5. (Anime, Film, Kitap Başlığı) Whatsapp Muhabbetçileri
Bu yazarlar yazılarına zerre dahi anlam veremediğim Wattpad yazarlarıdır. İçinde bulundukları fan grubuna kendilerini kaptırırlar ve "Acaba şunun şunun karakterleri şurada muhabbet etseydi nasıl olurdu?" gibi düşüncelerle oturup sadece diyalog yazarlar. Ve garip bir şekilde bu sade diyaloglar fazlaca beğeni alır.

Bunlar dışında hikayeciliği gerçekten güzel olan yazarlarımız da var. Ancak beğeni bombardımanlarına uğrayan ilgi açı, içi boş yazıların gölgesinde kalıyorlar bir bakıma. Bu durumda Wattpad genç yeteneklere yazarlığın kapısını açmakta engellere rastlıyor. Bunun örneklerini raflarda görebilirsiniz mesela. Ya da açıp popüler olan bazı yazılara da bakabilirsiniz.

Bu ve bunun gibi sebeplerden dolayı hikaye yazıcılığımı bitirmeye karar verdim. Yazsam da başka bir diyalog hikayesinin gölgesinde kalacak zaten. Belki ben de beyin bükücü ögeler barındıran fan kurguları yazarım. Beyin bükmede iyiyimdir zira.

Okuduğunuz için teşekkürler! Bir sonraki yazıda görüşmek üzere.

17 yorum:

  1. Bence Wattpad, site tasarımından kaybediyor. Ciddi ya da iddialı bir havası yok, herkesin basitçe kaydolabileceği alelade bir sosyal paylaşım sitesi var üstünde. Arkadaşlarımla geyiğine oluşturduğumuz bir hikayeyi, yine geyiğine ("Bir de ünlü olup kitabı, hatta filmi çıkıyormuş lan düşünsenize oğlum!) Wattpad'e koymaya karar verdiğimizde biraz tanışıklığımız olmuştu kendisiyle - orada da kaldı mesele. Senin gibi sevdiğim yazarları okumak adına bile bir daha işim olmadı siteyle. İnsanda ne okuma, ne de yazma isteği bırakıyor çünkü. Elbette bunda senin bahsettiğin, okuyucu kitlesinin kalitesizliği de etkilidir. O konuda ne yapılabilir, hiç bilmiyorum. Kopyala-yapıştır özelliği yorumlardan kaldırılmalı mı, cümle başları büyük harfle başlamayan yorumlar mı kaldırılmalı... Bilemiyorum. Türk olmanın 1001 avantajından biri işte. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de ilk kaydolduğumda amacım blogumda hikayelerimle blog yazılarımın birbirine çok karışıyor oluşu ve bu ikisini düzene oturtmak isteyişimdi. Düzene soktu da. Ama gelen mesajlardan, yorumlardan ve sitede dönüp duran gereksiz hikayelerden acayip rahatsız oluyorum. Yani, bu kadar kalitesiz olmamalı günümüzün gençleri ve onların yaptığı "edebiyat". Ya da ben zaman yolculuğu yapıp geçmişe gitmek istiyorum...

      Sil
  2. Kesinlikle katılıyorum ; 3; Wattpad'te iyi yazarlık değil, ev kızlarının hayallerini süsleyecek cinsten hikayeler dikkat çekiyor. Kalemlerini hiç beğenmediğim ve dediğin gibi fantezilerini kelimelere döken yazarlar bile kitap çıkarıyor aşırı ilgi sayesinde. Ben de bir hikaye yazmaya çalışmıştım kendi kendime ama sanırım için 'bad boy' olmadığı için sevilmedi. :c Bilim kurguydu benimki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kızlar genel olarak ne diye ısrarla bad boy peşinde koşar anlamıyorum...

      Sil
    2. Aa. Bad boy kullanmadın mı. Çok büyük hata. dfsgsd
      Bu arada okumak isterim hikayeni hala duruyorsa.

      Sil
  3. Yazar tiplerini güzel saptamışsın. Alice'in dediği sosyal paylaşım sitesi konusuna kesinlikle katılıyorum. İmla kurallarına uymayan, askerlik arkadaşına mesaj gönderir gibi yazan sürüsüyle insan var sitede. Keşke güzel hikayelere denk gelmek bu kadar zor olmasaydı ve KEŞKE Wattpad ana sayfasında okuyucunun ilgilendiği kaliteden çıkmadan hikaye önerilerinde bulunsaydı. Mesela ben romantizm okuyamıyorum; hemen canım sıkılıyor ama ana sayfam romantik ergen hikayeleriyle dolu. Hiç oldu mu şimdi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle! Vıcık vıcık aşk hikayeleri. Aşkın a'sını yaşamamış ergenlerin sayfalar dolusu bir şeyler yazdığını görüyorum ve bunların kategorisi "komedi"ye daha çok yakışıyor. Neeyse~

      Sil
  4. Düşününce, sahiden de sitenin tasarımı etkili oluyor (diğer yorumlarda belirttikleri birkaç sorun işte) ve.. Bilmiyorum, halka açık bir site. Ünlenmiş ve gerçek yazarlar tarafından yazılmış ama içinde gereksiz romantizm olan hikayelere ve romanlara özenen genç kızların toplanması şaşırtıcı değil (O hikayelerin, romanların iyi taraflarını bir kenara atarak gereksiz romantizm tozuna biraz ergen fantezisi aroması katmaları da.) Gençlerden bir edebiyat okuru kitlesinin çıkıp da siteyi daha kimse kullanmadan sarmasını beklemek komik olurdu -böyle bir ihtimal olası olsa bile. Sonuç olarak, wattpad çöp.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Son cümle blog yazımı özetler nitelikle.
      Aslında siteye şöyle bir göz attığında bir yazar olarak hangi tür kitap yazarsan ekmeğini kazanabileceğini çok iyi görüyorsun. Başka tür işlemiyor zaten bunu televizyon dizilerine bakarak da çok kolay anlayabilirsin.
      Milletimiz. Gençlerimiz.

      Sil
  5. Yazına kesinlikle katılıyorum.
    Bunları geçtim, bir de tuhaf insanlar var. Gelip panoma "Bugün hava 50 derece olmuş. Çok sıcak ölüyorum." tipinde bir şeyler yazan bir şahıs vardı dün mesela.. Amacını zerre anlayamadım.
    Bir de kızların erkek slash yazarlarına hayran olduğunu fark edip, erkek taklidi yapan bir kız vardı. Sonradan "Sizi kandırdım ha ha ha! Gerçekten erkek olduğumu mu sandınız?!" deyip sadist anime karakteri gibi davranmıştı.

    Nasıl bir su içiyorlarsa acayip kafa yapıyor. İşin kötüsü bunların hepsi bir şekilde benim gözüme çarpıyor ve dramaya eşlik ediyorum. Tuhaf insanları kendime çekiyorum diye boşuna demiyorum sanırım.

    Bu arada eğer istersen Hikaye Evi diye bir site var. Turkfanfiction ile neredeyse aynı ama çok daha canlı görünüyor. (TFF bayağı ölmüş duruyor.) Ne kadar ilgi görür bilmiyorum ancak yazdıklarını orada da yazabilirsin.
    Neyse, benden bu kadar beynim yumurta oldu. İyi günler/geceler!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oo. Sana çatanlar da çok enteresanmış. Keşke bana da gelseydi öyle tipler çok eğlenirdik birliktedfgsd Yazık olmuş. (yazaın sadistik duyguları harekete geçer)
      Çok garip tipler. Cidden.
      Dediğin yere bakabilirim belki ama uzun bir süre bir şeyler yazmak istemiyorum sanırım. İyice soğudum.
      Yine de önerin için teşekkür ederim <3

      Sil
  6. Resme o kadar bayıldım ki gün içinde gelip bakıp çıkıyorum dfkjhd

    YanıtlaSil
  7. Bence de haklısın. Öncelikle yazılan kitaplar -bunu söylemek üzücü ama- sitenin yaş ortalaması 15-16 yaşları veyahut 18 yaşları olması yüzünden özensiz hazırlanıyor. Kitap konularını geçtim içerikte bile birinci sınıf çocuğuna okutulan kitaplar gibi anlamsız şeyler karşımıza çıkabiliyor. Misal: "Eve gittim, televizyona baktım ,uyudum." gibi gibi. Ayrıyeten cümle yetersizliklerinin yanı sıra noktalama işaretleri ve yazım kurallarına da dikkat sıfır. Aşırı derecede sıkıcı olan Töre, Mafya ve kötü çocuk konularından başka bir tema bulamıyorlar. Ayrıyeten saygı kavramı da yok. Yakınabileceğim çok şey var ama ben burada bitirmek istiyorum. Ben bakıyor muyum? Bir kaç hatırı olan insanlar nedeniyle tam olarak kopmasam da yeni kitap kesinlikle okumuyorum. Şimdiye kadar 60 kitap okumuşumdur. Bazıları fena değildi ama şimdiki yeni çıkanlar yüzüne bakılacak tipte değiller. Yazın için de ellerine sağlık canım bu arada. Biraz uzun bir yorum yazdım ama mazur gör bu halimi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet sitenin genel yaş ortalaması biraz düşük. Bu yüzden kalitesiz eserler gündeme geliyor olabilir. Bunlara günümüz televizyon dizilerinin de etkisi büyük tabii... Keşke biraz daha etkin bir yer olabilseydi. İlk kaydolduğum zamanki beklentilerimle şimdikiler arasında dağlar kadar fark var.
      Bir de geçende yazı yazmak yerine bölüm bölüm çizdiği resimleri paylaşan birini gördüm. O da oldukça ilginçti. Çizimlerini paylaşmak istiyorsa bunu amaçlayan daha güzel siteler varken...neden wattpad...
      Yorumun için teşekkür ederim! Okumaktan üşenmeyeceğim bir şey varsa o da ne kadar uzun olursa olsun yazdıklarıma ortak çıkan sizlerin yorumlarıdır :)

      Sil
  8. Sana ulaşabileceğim bir adres var mı? Seninle bir sohbet etmek istiyorum abla. Danışacağım bir iki konu var beni kırmayacağını ve yardımcı olacağını düşünüyorum. Teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kagrrashuuaki@gmail.com adresine mail atabilirsin.

      Sil

Tasarım: Zuri